+31 (0)172 51 99 00

Welk uurtarief vraag je in 2023 als interim salarisadministrateur?

De uurtarieven van interim payroll professionals zijn als gevolg van de hoge inflatie en andere toenemende kosten fors gestegen in 2022 en 2023. Door inflatie- en winstdalingen bij werkgevers en de angst voor een milde recessie zal de stijging volgens onderzoek van de Intelligence Group tussen de 4 en 6 procent zijn.

Wat betekent dit voor je uurtarief als ervaren interim salarisadministrateur? Of voor je uurtarief als beginnend interim payroll professional? InterimWorX kan je hierbij helpen. Met onze uitgebreide ervaring in het bemiddelen van interim payroll professionals in de salarisbranche hebben we een goed beeld van de markt in 2023. We helpen je dan ook graag om je uurtarief als zzp salarisadministrateur te bepalen!

De keuze om voor jezelf te beginnen als junior salarisadministrateur of interim payroll officer

Het uurtarief dat je als ZZP salarisadministrateur vraagt, is logischerwijs gebaseerd op je kennis en ervaring. De term junior is een titel om aan te duiden dat iemand een starter is met 0 – 2 jaar werkervaring. Als je een junior salarisadministrateur of beginnend payroll professional bent, betekent dit doorgaans dat je als medewerker salarisadministratie, medewerker personeels-en salarisadministratie of payroll officer aan de slag kunt. Je zult vooral betrokken zijn bij het muteren van gegevens. Ook kun je de volledige verloning nog niet zelfstandig van A – Z verzorgen. In deze positie werk je als onderdeel van een payroll team, waarbij meerdere personen werkzaam zijn, bijvoorbeeld binnen een shared service center.

Voor dergelijke interim opdrachten als beginnend interim salarisadministrateur of interim payroll officer adviseren we je om een ZZP uurtarief te hanteren tussen de € 55,00 en € 65,00.

Welk uurtarief vraag je als medior interim payroll professional?

Beschik je reeds over 3 – 5 jaar aan ervaring als salarisadministrateur? Of overweeg je na een langere periode als salarisadministrateur voor een werkgever te hebben gewerkt, de stap te zetten naar zelfstandig ondernemerschap? In dat geval kun je een hoger uurtarief vragen. Wanneer je over enkele jaren werkervaring beschikt, zo’n 3 – 5 jaar, dan ben je een medior salarisadministrateur. We gaan er hierbij vanuit dat je in staat bent de verloning zelfstandig te verzorgen. Het geadviseerde uurtarief varieert afhankelijk van je ervaringsniveau en kennis van verschillende salarisadministratie software.

Voor een medior interim salarisadministrateur en ervaren interim payroll professional bevelen we, afhankelijk van de opdrachtcomplexiteit, een tarief tussen € 65,00 en € 75,00 per uur.

Welk uurtarief vraag je als ervaren interim payroll professional of interim payroll specialist?

Indien je een zeer ervaren salarisadministrateur bent, maar nieuw als ZZP’er in dit vakgebied, raden we aan om een uurtarief te kiezen tussen de € 75,00 en € 80,00 te hanteren.

Wanneer je beschikt over jarenlange ervaring als interim salarisadministrateur dan kun je een hoger uurtarief vragen. Als je daarnaast specialistische kennis hebt, zoals uitgebreide expertise met specifieke payroll software, applicatiebeheer, het inrichten van processen en workflows, of ervaring met software-implementatie, dan kun je een uurtarief overwegen dat nog hoger ligt. Een normaal uurtarief ligt voor dergelijke opdrachten tussen de € 80,00 en € 85,00 per uur.

Welk uurtarief hanteer je als interim payroll manager of teamlead salarisadministratie?

Uiteraard is het uurtarief dat je vraagt voor een dergelijke interim positie sterk afhankelijk van de grootte van de organisatie, de verschillende verantwoordelijkheden die onder de functie vallen, het aantal professionals dat je aan mag sturen en welke ontwikkelingen er spelen. Het uurtarief dat we kunnen adviseren heeft dan ook een bredere range.

Voor een interim positie als payroll manager of teamlead adviseren we je om een uurtarief te hanteren dat varieert tussen de € 90,00 en € 100,00.

Andere factoren die jouw uurtarief als interim salarisadministrateur beïnvloeden

Naast je kennis en ervaring zijn er andere factoren die van invloed zijn op je uurtarief. Een belangrijke factor is de branche waarin je een interim opdracht uit gaat voeren. In onze ervaring is het vaak zo dat in sectoren waar met gemeenschapsgeld wordt gewerkt, zoals bij stichtingen, gemeentelijke instellingen of de zorg, er rekening wordt gehouden met het uurtarief. Dit betekent concreet dat je in mogelijk minder snel aan de bovenkant van de eerder geadviseerde uurtarieven kunt zitten.

Een andere factor om rekening mee te houden is de manier waarop je werkzaam bent bij een opdrachtgever. Je kunt rechtstreeks bij een opdrachtgever werken of via een bemiddelingsbureau. Wanneer je rechtstreeks bij een klant werkt, kun je logischerwijs een hoger uurtarief vragen dan wanneer je wordt ingehuurd via een bureau, zoals InterimWorX. In het algemeen hanteer je een iets lager uurtarief wanneer je met een bureau werkt, omdat het bureau een schakel in de keten is.

In ruil daarvoor biedt het bemiddelingsbureau jou als interim professional een groot netwerk van opdrachtgevers aan. InterimWorX werkt al meer dan 20 jaar als specialist in de bemiddeling van interim payroll professionals. Dit betekent dat we langdurige persoonlijke relaties onderhouden met organisaties en investeren in optimale vindbaarheid voor opdrachtgevers. Hiernaast organiseren we netwerkbijeenkomsten, kennissessies en sociale activiteiten. Zo kun je sparren met andere interim payroll professionals en je kennis op peil houden. Door onze ervaring en activiteiten kunnen we jou interessante opdrachten aanbieden die aansluiten bij jouw wensen en ervaring.

frame
frame