010 477 44 58

Werken als salarisadministrateur

Als salarisadministrateur – al dan niet in-house bij een bedrijf – zijn taken in veel gevallen afgebakend tot het voeren van een correcte salarisadministratie en tijdige verloning. Deze salarisadministraties kunnen groot of complex zijn, bijvoorbeeld omdat er verschillende cao’s van toepassing zijn of omdat er nieuwe salarissoftware wordt geïmplementeerd. De daadwerkelijke verloning kan soms uitbesteed zijn aan een externe salarisverwerker. Bij kleinere bedrijven wordt de salarisadministratie uitgevoerd in een klein(er) team, in een solistische rol of zijn uitbesteed aan een salarisadministratiekantoor, waar je als salarisadministrateur ook kunt werken.

Wat is payrolling?

Het verschil tussen salarisadministratie en payrolling zit vooral in de werkzaamheden. Een payrollorganisatie heeft als core business het uit handen nemen van alles wat te maken heeft met personeels- en salarisadministratie. Hiermee levert de payrollorganisatie een administratieve dienst aan klanten. Voor een bedrijf kan het heel aantrekkelijk zijn om de salarisadministratie uit te besteden aan een payrollorganisatie. Werknemers komen op de loonlijst van de payrollorganisatie en deze neemt het juridisch werkgeverschap over. Dit houdt in dat de payrollorganisatie de arbeidsrechtelijke risico’s van het werkgeverschap voor haar rekening neemt, denk hierbij aan doorbetaling van loon bij ziekte.

Een payrollorganisatie neemt ook de administratieve afhandeling van in- tot en met uitdiensttreding van nieuwe medewerkers over. Hiermee is de payrollorganisatie verantwoordelijk voor de salarisadministratie, het contractbeheer, het regelen van de sociale verzekeringen en belastingen en het verwerken van relevante wijzigingen in wet- en regelgeving. Wat wel bij een bedrijf intern belegd blijft is het werven van nieuwe medewerkers, het bepalen van het salaris van een nieuwe medewerker en de verantwoordelijkheid voor het functioneren van medewerkers. Naast payrollorganisaties bieden sommige uitzendorganisaties ook payrolling van uitzendkrachten als aanvullende dienst aan.

Werken bij een payrollorganisatie

Als payroll consultant bij een payrollorganisatie heb je een divers takenpakket: je verzorgt de administratieve afhandeling van in- tot uitdiensttreding van medewerkers bij verschillende klanten in uiteenlopende branches. Als payroll consultant zijn jouw taken dus niet beperkt tot alleen het voeren van salarisadministratie: je houdt je ook bezig met de in-, door- en uitstroom van medewerkers, het opstellen en beheren van arbeidscontracten, urenregistratie, ziekteverzuim en verlofadministratie, het contact met instanties zoals de Belastingdienst, zorgverzekeraars en pensioenfondsen en je bent vaak het contactpunt voor zowel klanten als medewerkers. Vergeleken met het voeren van een traditionele salarisadministratie is payrolling dus heel allround en administratief van aard.

Salarisadministratie of payrolling: wat past bij mij?

Wil jij je eerste stappen gaan zetten in de (salaris)administratieve wereld en ben je leergierig? Vind je het daarnaast leuk om klanten van A-Z te ontzorgen met hun personeels- en salarisadministratie? Kijk dan eens naar de optie om als payroll consultant bij een payrollorganisatie aan de slag te gaan. Ervaring bij een payrollorganisatie kan daarnaast een goede opstap zijn naar een carrière in de salarisadministratie, waar je echt je tanden kunt zetten in grotere en complexe salarisadministraties. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van werken binnen salarisadministratie? Bekijk dan ons actuele salarisadministratievacatureoverzicht!

frame
frame