Veelvoorkomende software voor salarisadministratie binnen de retail
Een goed softwarepakket neemt veel administratief werk uit handen, en er is ruime keuze. Hoewel alle HR en payroll softwaresystemen uiteraard een basis voor personeelsregistratie en salarisverwerking bieden, zijn er verschillen tussen de vele aanbieders. De software verschillen voornamelijk in de bewerkelijkheid van het systeem, hoe workflows zijn ingericht en welke functionaliteiten al dan niet makkelijk toe te voegen zijn. De retail is een dynamische branche, zeker op het gebied van salarisadministratie. Doordat onder andere de salarisverwerking binnen retail wordt gedaan op basis van het aantal gewerkte uren, is een goede koppeling tussen de HR- en payroll software en het urenregistratiesysteem (soms het kassasysteem) noodzakelijk. De ene software sluit beter aan op de behoeften van de retail branche dan de andere. In deze blog bespreken we de veelvoorkomende software voor salarisadministratie binnen de retail.
Wat zijn de voordelen van een salarisverwerkingssoftware?
Veel retail-bedrijven maken gebruik van softwaresystemen om interne processen, zoals HR processen en salarisadministratie, te optimaliseren. Deze systemen zorgen voor de automatisering van de administratie en omvatten slimme dashboards voor meer grip en inzicht, wat tijd bespaart. Er zijn verschillende aanbieders van softwaresystemen. De softwaresystemen die ze aanbieden variëren op het gebied van functionaliteiten, koppelingen, implementatiesnelheid en support. Daardoor past het ene softwaresysteem beter bij de processen van de retailbranche dan het andere softwaresysteem. Softwaresystemen die in de retailbranche veel voorkomen zijn AFAS en SAP. Vrijwel altijd gekoppeld aan een urenregistratietool.
Software voor salarisadministratie binnen de retail
Er is een aantal kenmerken van de retailbranche die invloed heeft op de softwarekeuze. De retail is namelijk een branche met vaak een hoge in- en uitstroom en daarmee een grote hoeveelheid mutaties. Een workflow die de mutaties eenvoudig kan verwerken is daarom een belangrijk vereiste van de software. Daarnaast werkt de retailbranche met verschillende soorten uren en diensten, zoals avond- en weekenddiensten, met bijbehorende toeslagen. Bovendien hebben veel retailorganisaties meerdere filialen, waardoor er ook een goed overzicht en koppeling moet zijn van de administratieve zaken van alle filialen. Op basis van deze kenmerken zijn er twee softwaresystemen die veel voorkomen binnen de retail: AFAS en SAP. Beide systemen hebben voor- en nadelen en kunnen om verschillende redenen beter passen bij een organisatie.
AFAS Profit binnen de retail branche
AFAS is een softwaresysteem dat in meerdere sectoren gebruikt wordt. De workflows van AFAS zijn makkelijk in gebruik en bij een goede inrichting van het systeem en de ESS en MMS zorgt het softwaresysteem voor versnelling van veel processen. Een goede koppeling tussen het urenregistratiesysteem en het salarisadministratiesysteem is erg belangrijk. AFAS heeft geen eigen interne module voor de urenregistratie. Urenregistratiesystemen, zoals Manus of Tamigo, kunnen wel gemakkelijk aan AFAS gekoppeld worden. Daarnaast is het onderhoud bij AFAS relatief weinig, doordat het systeem automatisch update bij cao-wijzigingen of wijzigingen in de wet- en regelgeving.
SAP binnen de retail branche
SAP is ook een veelgebruikt systeem, maar vereist iets meer kennis en expertise van het systeem. Het voordeel van dit systeem is dat het veel mogelijkheden voor maatwerk biedt, waardoor het helemaal naar de processen van een organisatie ingericht kan worden. De keerzijde is dat er vaak externe specialisten nodig zijn om het systeem goed in te richten of te onderhouden. Naast kennis van salarisadministratie is hiervoor namelijk ook bovengemiddelde functionele en technische kennis vereist. De software zorgt wel voor een effectieve dataverwerking en maakt informatiestromen binnen een organisatie makkelijk en overzichtelijk. Zo heeft SAP bijvoorbeeld wel een interne module voor de urenregistratie, genaamd ‘Time and attendance’. Binnen retail een handige asset. Welke software het beste past bij een bedrijf, hangt uiteraard af van hoe de processen zijn ingericht en wat er met de administratie wordt gedaan.
Op zoek naar een salarisadministrateur binnen de retail?
Ben jij op zoek naar een salarisadministrateur met de vaardigheden en ervaring die passen binnen de retail, voor een interim opdracht of als vaste collega? Een talent wiens kennis, ontwikkelmogelijkheden én persoonlijkheid passen bij de aard en doelstellingen van jouw organisatie? InterimWorX heeft een groot en krachtig netwerk van salarisadministrateurs. Daarbij hebben we focus op kwaliteit en relatie hoog in het vaandel staan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend (advies)gesprek. InterimWorX leert jou en de organisatie graag kennen!